De dood, de ziel en de mens
De dood, de mens en de ziel
Het werkelijke bestaan van de mens is de ziel. Dit lichaam is vergangelijk en het heeft ook geen effect op ons. De mens moet de dingen zien in hun werkelijke toestand, wanneer de mens diet ziet zal hij zich schamen door wat hij ziet aan zijn tekortkomingen door zijn zondes. Dan zal de mens zich verplaatsen om en snellen om zich te beteren.
We hebben de mens geschapen en we weten wat zijn ziel zich influisterd. We hebben de mens geschapen en we weten wat zijn ziels zich influisterd en we zijn nog dichterbij dan zijn halsslagader. Dit feit komt na de Schepping. Allah schepte de mens en zegt in deze aya dat Hij nog dichter bij de mens is dan de mens zelf. Nog dichterbij de mens dan anderen mensen. Allah is nog dichter bij mij, dan mijn eigen bloed, aders, lichaam. Ik ben niet eens mijn lichaam. De ziel van de mens is de mens. De lichaam is enkel een overblijvles, een omhulsel dat zal verdwijnen. Daarom staat in de aya: de roes van de dood zal in waarheid komen. De ziel zal het lichaam verliezen en naar Allah reizen. We hebben de sluier weggehaald en jou ogen zijn nu heel precies. Dus de sluiers van het lichaam zullen weggegaan en de ogen van de ziel zullen alles precies zien. Dus hij zal de dingen in zijn werkelijke toestand zien. Hij zal het beter zien dan iemand die leeft. De ziel zal alles precies zien zoals ze zijn. De koranische context verteld ons hier over de wereld van de ziel. Als de ziel van de mens verhard ziet hij deze werkelijkheid niet. Als de ziel van de gelovige ziel werkt dan zal hij in contact komen met een zielwereld, een werkelijke wereld Hij zal de engelen zien die zijn daden opschrijven. Zo zal deze mens een goede band met Allah ontwikkelen. De Koran doet ons dichter bij Allah brengen. Dichter bij de werkelijkheden en de waarheid die voor altijd bestaan. Daarom zal hij niet bechoogeld worden door vormen en kleuren. De dagen gaan voorbij, de uren en dan komt de mens voor de dood te staan. Als de gelovige zijn ziel ziet dan denkt hij aan de dood. De mens hoeft alleen te kijken naar de lichamen van de mensen die hier achterblijven. De gelovige ziet dit voordat hij doodgaat en daarom gaat hij werken aan zijn daden. De gelovigen ziet de waarheden zoals ze zijn en vindt daarin zijn geluk want hij gaat dan goede daden doen. Hij bouwt daarom aan zijn daden en ziet het als een groot gebouw dat hem naar de gelukzaligheid zal leiden. Hij bouwt de wereld van de ziel. De ongelovige bouwt alleen aan het wereldse, hij is bezig met het wereldse want het oog dat hij gebtruikt is het beperkte oog van het lichaam. De gelovige ziet de dingen met de ogen van de ziel en daarom zal hij zich steven naar het goede. Dit is het opvoedingsmethode van de gelovige. Degenen die overwonnen is door zijn begeertes is verloren. Hij kijkt alleen naar de vormen. Hij kijkt niet naar de ziel. Deze persoon is verblind en ziet niet de waarheid, de waarheden van het geloof. Voor deze persoon is het moeilijk om goede dingen te doen om de zondes te verlaten. Alleen degene die Allah zoeken en goede intentie hebben om goede daden te doen zullen dit voelen. Deze persoon is niet meer gevangen in het zand, het modder van de begeerts. Deze persoon voelt de gunsten van Allah en de grootste gunst is de Koran. Hij heeft de grootste gunst geproefd en dan zal deze persoon niet meer omdraaien naar de wereldse zaken. Koran: “ Verhef je ogen niet naar de vrouwen waarmee we hen hebben laten geniete.” Hij is bezig met de wereld maar met met een hart dat vast zit aan Allah. Zoals de Profeet zei toen Aisha een aalmoes gaf: Alleen de schouder is over. De Profeet zei: alles is over behalve de schouder. Dit omdat de Profeet de dingen in zijn werkelijke toestand ziet. Wat je als aalmoes geeft blijft namelijk over. Zij maakte gebruik van de balans van het lichaam en hij maakte gebruikte van de balans van het hiernamaals. De gelovige zal dan ook niet ongelukkig zijn, want hij zal heel blij zijnl als hij hasanaat verdient. Zijn ziel zal rot en benauwd voelen als hij een fout begaat of zijn verplichten niet nakomt omdat zijn ziel leeft. De Koran is nuttig voor de levende harten en zielen. Als er geen leven en gevoel is in de zielen en harten van de persoon dan kan hij/zij geen genot voelen bij het lezen van de Koran: “ Het woord zal dan over de ongelovigen uitkomen.” Degenen die ondankbaar zijn aan de gunsten van Allah. Deze mensen zullen het genot van de Koran niet voelen, ook niet de gunsten. Deze Koran is goed voor de levende zielen. Zij genieten. Er komt kalmte neer op hun zielen middels de Koran. Ze zien de engelen die hun daden opschrijven. Hij voelt dat zijn daden omhoog gaan. Engelen die zich afwisselen in de avond en de dag. Hij leeft in een wereld van waarheid. Tijdens zijn handel en zijn werk is hij in de wereld van de ziel en niet in de materiele wereld. De dronkengeschap van de dood komt voordat hij doodgaat. Bij de ongelovige komt het moment van de dood als een waarheid. De ziel van de gelovige is open. Van de ongelovie is het gesloten. ‘ Zijn ogen zijn vandaag heel scherp.’ Gister niet maar vandaag. Dat is voor degene wiens hart verhard is door ongeloof en zondes. De gelovige zal zien met een overtuigend oog. De engelen geven die dag blije getijden aan de gelovigen voordat hij doodgaat. Voordat hij het graf in gaat. Blije getijden voor waar hij naar toe gaat. De ongelovige moet niet wachten totdat een buur of familielid doodgaat. Want het heeft geen zin dat we na de begravenis weer terug gaan naar onze zondes. De gelovige moet nadenken bij een probleem in goede tijden en slechte tijden want dat is de waarheid. De dagen gaan voorbij en vergen van ons lichaam. Onze lichamen worden steeds zwakker en ouder voordat we doodgaan. Dus we zien de dood voordat we doodgaan in onszelf en in anderen. Deze ziel moeten we daarom versieren met een versiering en mooi maken met een versiersel dat niemand ziet. We moeten daarom elke zonde verlaten, elke slechte gedachten verlaten en onszelf beladen met elk goeds, met elk gunst en waarde. Wanneer deze ziel het lichaam verlaat geurt ze lekker. De engelen worden blij bij elke deur van de hemel. Moge Allah ons genadig zijn en sterk maken hiervoor.