Waarom haten ze hem (de Profeet, Allah’s vrede en zegen zij met hem)?

01-02-2015 13:16

– De fundamenten van de denkwijze en het standpunt van het Westen ten opzichte van de  profeet van de islaam, Allah’s zegen en vrede zij met hem –

 

Geschreven: door Dr. Baassem Khafaadji

Arabische Center voor humanitaire studies.

                                        – Deel 3

 

 

Hoofdstuk II:

 

Een mentaal beeld over de islaam en de profeet, Allah’s vrede en zegen zij met hem.

 

“De vertekende beeld van de islaam in het Westen is niet te wijten aan de onwetendheid van Europa over de islaam, maar in feite het resultaat van een echte kennis over de islaam omgeven door haat en angst voor de groeiende invloed van deze religie in Europa en zelfs in de hele wereld.”

                        

  

Hoofdstuk II

 

Een mentaal beeld over de islaam en de profeet van de islaam, Allah’s vrede en zegen zij met hem.

 

De stereotype beeld over de  profeet van de islaam is gevormd door het historische Europese standpunt ten opzichte van de religie islaam. Het is het resultaat van mentale beelden die in de verbeelding van de Europese samenlevingen heerste op dat moment voor de nieuwe religie die de wereld overspoelt met zijn rechtvaardigheid en de relaties niet alleen tussen de gemeenschappen rangschikt maar ook tussen mensen onderling en tussen de mens en de Schepper.

 

De stereotype beeld van de islaam:

 

De Europese religieuze denkers en anderen hebben bijgedragen om de islaam te schetsen als een onsmakelijk en weerzinwekkende religie bij de doorsnee publiek. Dit hebben zij gedaan om te voorkomen dat Europa onder de controle van de islamitische religie en morele kracht en intellect komt. Daarom moest er een in de gedachten van de mensen een lelijke verachtelijke vooroordeel over de islaam zijn aan de ene kant, en voor de profeet van de islaam aan de andere kant om dit doel te bereiken.

 

Dit hatelijke vooroordeel over de islaam is opgebouwd in een duizend jaar lange periode en is voortdurend en onafgebroken behalve in zeer beperkte periodes. Er hebben maar geringe culturele en intellectuele kringen die klein en ineffectief zijn in de Europa hiertegen bezwaar gemaakt.

Dus kunnen we zeggen: de hedendaagse Westerse visie over de religie van de moslims is niet tot stand gekomen en begonnen met een ‘witte blad’, maar weerspiegelt de oude diepe vooroordeel van haat naar de islaam en de profeet van de islaam, Allah’s vrede en zegen zij met hem. De hedendaagse bevolking van Europa hebben dit geërfd van hun voorouders uit de Middeleeuwen van een reeks gevestigde ideeën over de islaam.

 

Over degenen die specifiek hebben bijgedragen aan de vorming van deze beeld spreekt Dr. Alexei Jurafaskiz in zijn onderzoek over de islaam en het christendom. Hij zegt:

 

“De literatuur van het middeleeuwse Europa over de islaam is grotendeels opgezet door christelijke geestelijkheden, die zij hebben gebaseerd op basis van bronnen die afwisselend zijn in hun berichtgevingen zoals volksverhalen, verhalen van helden en pelgrims, heiligen, en theologische literatuur ter verdediging van de christenen.” Daarna zegt hij:

“Vervolgens werd dit aan de Europese lezer voorgesteld als zodanig in vervormde feiten bewust – of onbewust op andere momenten – in het zoeken naar een snelle oplossing voor het probleem van de islaam, die de controle op religieuze en ideologische onderwerpen in de Middeleeuwen in beslag heeft genomen.”[1]

 

Over het geheel genomen is bij de Europeanen in de middeleeuwen de islaam afgeschilderd als volgt:

“Het is de leer uitgevonden door Mohammed, het is een leer dat opzettelijke de feiten verdraaid, het is de religie van de dwang[2]en moreel verval, het is de religie van verwennerij met genoegens en verlangens, het is de religie van geweld en wreedheid…”

 

Gebaseerd op deze vijandige houding ten opzichte van de islaam is deze religie afgezet in de lelijkste en slechtste vorm die in tegenspraak is met het ideale model van het christendom als de godsdienst van de waarheid, die wordt gekenmerkt door een strikte ethiek en de geest van vrede en dat deze leer verspreid is door overtuiging en niet door geweld van wapens…”[3]

 

De verwrongen beeld van de islaam in het Westen was niet te wijten aan de onwetendheid van Europa over de islaam, maar in feite het resultaat van een echte kennis van de islaam omgeven door haat en angst voor de groeiende invloed van deze religie in Europa en zelf in de hele wereld.

 

Stereotype beeld over de profeet van de islaam:

 

Het bevooroordeelde beeld van de profeet van de islaam heeft zich gevormd in meer dan duizend jaar en het zijn meestal mythen en leugens die niets te maken hebben met de werkelijkheid. Maar deze mythen en leugens zijn historisch verzameld om een ​​somber en onrechtvaardige beeld te schetsen over de beste van Allah’s schepping, Allah’s vrede en zegen zij met hem.

 

Een van de ergste mensen die over de profeet, Allah’s vrede en zegen zij met hem, hebben geschreven is de beroemde Europese (Italiaanse) dichter en schrijver Dante Alighieri[4]. Hij behoorde tot de grootste dichters Italië in het Westen en beroemdheden uit de wereldliteratuur. Zijn naam werd vereeuwigt met zijn werk “Goddelijke komedie”, die de lagen van de Hel en het vagevuur en het Paradijs beschrijft en de fictieve reis die hij maakt met zijn geliefde Beatrice onder leiding van Firjilious. Dit werk is in vele wereldtalen vertaald, in het Engels bijvoorbeeld: meer dan 75, in het Frans meer dan 22 vertalingen, en hetzelfde aantal in het Duits en 4 maal vertaald naar het Latijn. In de negentiende eeuw alleen waren de gemiddeld edities van Dantes boeken (volledige en gedeeltelijk), onderzoeken en artikelen in diverse tijdschriften meer dan 200 per jaar in Italië en Italiaanse sprekende landen

 

Maar wat hij  schreef over de beste van Allah’s schepping, Allah’s vrede en zegen zij met hem is een van de slechtste boeken over de profeet, Allah’s vrede en zegen zij met hem. Hij plaatste hem samen met ‘Ali ibn Abie Taalib – moge Allah tevreden met hem zijn – in de negende greppel in de achtste episode in de “Goddelijke komedie” zoals hij het noemde. Dit deel van de hel, zoals hij beweert (Dante), is bestemd voor onruststokers die zorgen voor botsingen in de religie en politiek en “tweedracht zaaien waardoor zij eeuwig zonden op hun geweten hebben…”

 

Het stereotiepe beelden over de islaam (bij het westen) accentueren ook dat de islaam een ​​religie die uitnodigt naar (seksueel) verlangens, en dat hun profeet de mensen uitnodigt tot zijn religie middels dit!! Zij beschrijven de islaam als een ​​religie van simpele mensen met een gewone intelligentie, een beschrijving die nog steeds wordt herhaald in de hedendaagse literatuur van het Westen…

Zo beschuldigt Thomas van Aquino[5] die Mohammed, Allah’s vrede en zegen zij met hem, mensen te hebben geronseld tot zijn geloof toe te treden door middel van het verkrijgen van zintuiglijke genoegens en verlangens. Thomas Aquino  bevooroordeeld ook Mohammed, Allah’s vrede en zegen zij met hem, regels en wettelijke bepalingen te hebben vastgelegd die in overeenstemming is met de gemiddelde geest en verstand. Dit is hoe de islaam werd voorgesteld aan de burgers van Europa in de Middeleeuwen, en gevormd werd als gevolg van de stereotypen die nog steeds vastzitten in het Europese denken.

 

Het stereotype beeld van de profeet van de islaam in het Westen is een verwerpelijke beeld en geenszins positief, ondanks wat er onlangs gepubliceerd in de Arabische wereld van woorden van enkele oprechte schrijvers die suggereren  alsof er een consensus is over de positie van de profeet in de het Westen. Er is een wezenlijk verschil in de visie  over de profeet – Allah’s vrede en zegeningen zij met hem – tussen de islamitische wereld en tussen de volkeren van het Westen. De cartoons over de profeet van de islaam, die in Denemarken werden gepubliceerd in het begin van 2006 en een grote verontwaardiging teweeg heeft gebracht in de islamitische wereld, laat de duidelijke verschil in visie over de boodschapper van Allah, Allah’s vrede en zegeningen zij met hem, zien.

 

De westerse landen begrijpen niet waarom de emoties van de moslims in zodanige mate zijn. Het is niet het gebrek aan gevoeligheid van deze volkeren in de richting van de islamitische wereld en de gevoelens van woede, maar wegens gebrek aan gevoeligheid voor de  aanval op de profeet, Allah’s vrede en zegen zij met hem, die hun geesten en zielen aanvaard hebben zonder enige emotionele gevoeligheid.

De reden van haat naar de profeet toe is de ophoping van negatieve beelden van de profeet, Allah’s vrede en zegen zij met hem, bij hen. Het is een pijnlijke feit, maar het zal niet mogelijk zijn dit feit te hervormen en de huidige werkelijkheid te veranderen behalve wanneer we dit feit beseffen en proberen te  behandelen in plaats van anderen de schuld te geven.

 



[1] Zie “De invloed van de islaam op Europa in de Middeleuwen”door Montgomery Watt, Moskou 1976, blz.99-300.

 

2 Hoe kan de religie islaam met dwang opgelegd worden terwijl Allah zegt: “Er is geen dwang in de religie. "Er is geen dwang in de godsdienst. Waarlijk, de rechte leiding is duidelijk te onderscheiden van de dwaling." (Soerat al-Baqarah (2) aayah 256]”

[3] Het beste antwoord op de misvatting dat de islaam was verspreid door het zwaard wordt gegeven door de bekende historicus De Lacy O'Leary in het boek"Islam at de cross road" (pagina 8 ):                                                       "De geschiedenis maakt het duidelijk, dat de legende van de fanatieke moslims die gewelddadig de wereld rondgingen en de islaam opdrongen met het zwaard aan de andere rassen één van de meest bizar absurde mythes is die de historica ooit hebben herhaald." De moslims heerste ongeveer 800 jaar over Spanje. De moslims hebben in Spanje nooit het zwaard gebruikt als dwangmiddel om mensen te bekeren. Later kwamen de Christelijke Kruisvaarders in Spanje en deze wonnen van de moslims. Er was toen geen enkele moslim meer in Spanje die openlijk de Adhaan (de oproep tot gebed) kon geven. Een artikel in het Reader's Digest 'Almanac' jaar boek 1986, geeft de statistieken van de toename in percentage van de grote religies van de wereld in een halve eeuw, van 1934 tot 1984. Dit artikel is ook verschenen in het 'The Plain Truth' magazine. Bovenaan stond de islaam, dat was toegenomen met 235% en het christendom was toegenomen met 47%. Men kan zich afvragen welke oorlog zich afspeelde in deze eeuw, die zoveel miljoenen bekeerde tot de Islaam?!”

 

[4] Durante (Dante) degli Alighieri (Florence, tussen 14 mei en 13 juni 1265 – Ravenna13/14 september 1321). was een Italiaanse dichterschrijver en kortstondig politicus. Zijn voornaamste werk staat bekend als “La divina commedia” (Vertaling: “De Goddelijke komedie”). Het is een lang gedicht in drie delen over een reis van de Hel (Inferno), door het Vagevuur (Purgatorio) naar het Paradijs (Paradiso) en wordt beschouwd als een hoogtepunt van de wereldliteratuur. (Bron: www.wikipedia.org).

[5] Thomas van Aquino, Aquinas of Thomas Aquinas (Roccasecca, ± 28 januari 1225 – Fossanova7 maart 1274) was een Italiaanse filosoof en theoloog, die tot de scholastici gerekend wordt. Hij is de invloedrijkste systematische denker op theologisch en wijsgerig gebied uit de middeleeuwen. (Bron: www.wikipedia.org).

 


Maak een gratis website Webnode