Trainingen

 

Hoe blijf je gemotiveerd les geven op een islamitische school?

 

 

Veel mensen vinden het heerlijk om islamitische scholen te bekritiseren.

"De kwaliteit is gewoon niet hetzelfde als openbare scholen."

"De docenten zijn niet goed opgeleid."

"Ik zou mijn kinderen daar niet naar toe sturen."

Als een islamitische school leraar, is het makkelijk om deze kritiek krijgen het beste van je. Als je ze ter harte nemen, kunnen ze een echte aanslag zijn op uw dag-tot-dag motivatie. 

Maar wat de critici zich niet realiseren is dat islamitische scholen  niet allemaal hetzelfde zijn. Ze zijn nog relatief in de kinderschoenen. Het potentieel van islamitische scholen is nog lang niet gerealiseerd. En de voortgang dat de islamitische scholen hebben gemaakt in de afgelopen 20-30 jaar is ongelooflijk.

 

Doel van de training:

Zoals we op de vooravond van een andere school jaar, het doel van deze trainng is dat meer inzicht krijgt in je positie. Het herkennen hoe en waar u past binnen het brede veld van islamitische scholen. Door het begrijpen van je functie zul  je een grotere gevoel van overtuiging krijgen in wat je doet en waarom je het doet heb.

 

Waar en wanneer: nader te bepalen

 

Duur van de training: 1 dag

 

voor wie is de training: voor docenten op de islamitische basisschool

Inhoud:

 

-Wat maakt een islamitische school uniek van andere scholen

-Wat onderscheidt de verschillende vormen van islamitische scholen

-De geschiedenis en ontwikkeling van de islamitische scholen

-De belofte van de islamitische school & waar het naartoe gaat

-Waarom uw rol cruciaal is voor het succes van islamitische scholen

 

kosten: 350 euro per persoon

 

Maak je klas meer islamitisch

 

Islam heeft veel te zeggen over het onderwijs. 

De koran zelf en het levende voorbeeld van de profeet Mohammed  bieden ons een duidelijke aanpak van lesgeven en opvoeden. 

 

doel van de training: 

Na deze training heeft u geleerd hoe:

u de kinderen  meer waardering zullen krijgen voor islamitische normen en waarden

u de Profetische pedagogiek gedeeltelijk in de klas kan toepassen. 

u en authentieke islamitische leeromgeving kan creeeren in elk onderwerp

 

Waar en wanneer: nader te bepalen

 

Duur van de training: 1 dag

 

Voor wie is de training: docenten op islamitische scholen

 

Inhoud:

Islamitische pedagogiek. Islamitische gedragscodes gebasseerd op de Koran en de soena.  Materiaal om een islamitisch leeromgeving te creeeren. Hoe kunt u een authentieke islamitische leeromgeving creëren in elk onderwerp?

 

Kosten: 350 euro per persoon

 

 

 

ILC (Islamitische Leraren Coaching)

Coaching is in andere bewoordingen een beïnvloedingsproces waarbij de gecoachte zich meer bewust wordt van zijn eigen handelen en leert keuzes te maken om sterker en effectiever te worden. Een coach confronteert, spiegelt, concretiseert, bekritiseert, daagt uit, vraagt om keuzes en structureert.

Een populaire subvorm van coaching die onder de noemer interne coaching valt is peer-coaching of ook wel collegiale coaching genoemd. Peer is Engels voor gelijke. Peer-coaching is dus het begeleiden van gelijken, collega's, met als doel het functioneren van collega's te optimaliseren. Het is veelal een gefaseerd proces onderverdeeld in een voorbespreking, experiment, observatie en nabespreking. Leraren observeren elkaars gedrag in de klas en voorzien elkaar van feedback. Dit met de insteek competenties te ontwikkelen en de reflectie op hun beroepsuitoefening te vergroten.

Binnen het project ILC (Islamitische Leraren Coaching) zijn we gericht op peer-coaching van godsdienstleraren. De godsdienstleraren komen bij elkaar (onder regie van een procesbegeleider) en het formuleren concrete verbeterpunten en evalueren de resultaten. Ervaringen zeggen dat deze vorm van coaching een grote bijdrage heeft aan de ontwikkeling van het leraarschap. Visies worden uitgewisseld, nieuwe ideeen worden opgedaan, nieuwe methodes worden verkend en ervaringen worden gedeeld.

De bijeenkomsten zijn heel leerzaam en bieden de leraren nieuwe inzichten om hun professie nog meer te ontwikkelen en beter uit te oefenen.